SPIRA-modellen

SPIRA modellen bygger i grunden på att förstå hur du skapar värde, vad som driver dig och vad som är viktigt för dig för att nå balans över tid. Om du förstår dessa faktorer kan du göra en handlingsplan som syftar till att prestera smartare, göra mer av det som du får energi av och skapa förutsättningar för att du kunna utvecklas och må bra.

Det här är inte bara till fördel för dig. Engagerade och välmående medarbetare är mer produktiva, mindre sjukskrivna och har större sannolikhet att stanna kvar och fortsätta utvecklas i organisationen.


Programmets upplägg

Upplägg i korthet

Programtid 13 veckor innehållande 7 handledarledda träffar, 2 gruppcoachingstillfällen och 5 workshops i mindre grupper

  • 8-16 deltagare, fördelade i mindre arbetsgrupper.

  • Pass om 2,5 timmar, vilket inkluderar tid för mingel, lunch och pauser för skötsel och matning av medföljande barn.

  • Lokaler anpassade för föräldrar och barn.

  • Två öppna program under 2017, VT och HT. Syftet med öppna program är att skapa en bred kompetens, varierad erfarenhet och olika infallsvinklar inom gruppen samt ge möjlighet till nätverkande som lever vidare efter föräldraledigheten.

Tre huvudområden: Hjärta, hjärna och balans

SPIRA-programmet syftar till att hjälpa individen skapa en hållbar och utvecklande karriär, även när man har fått barn. Detta gör vi genom att ta fram en aktivitetsplan för individen genom att jobba med NÖHRA-modellen (Nuläge, Önskat läge, Hinder, Resurser, Aktiviteter). För att identifiera målet och ta fram en handlingsplan för att nå dit jobbar vi utifrån tre huvudområden som vi valt att sammanfatta som Hjärta, Hjärna och Balans med följande innehåll:

  • Inom området för Hjärta pratar vi om Inre motivation – Värderingar och Drivkrafter.

  • Inom området för Hjärna pratar vi om Kompetenser – Färdigheter och Egenskaper

  • Inom området för Balans pratar vi om Balans och Hållbarhet – Fokus och Förväntningar.

SPIRA-programmet består av sju föreläsningar som varvas med gruppövningar i mindre grupper (totalt sju stycken) samt två gruppsessioner med en coach. Under föreläsningarna introduceras gruppen för ämnet, gör övningar och diskuterar tillsammans. Under gruppövningarna får den mindre gruppen djupdyka i ämnet genom ytterligare övningar och fördjupande diskussioner. Precis som f-gruppens övriga träffar är alla SPIRA-träffar anpassade för att barn skall kunna delta.

Samtliga gruppövningar genomförs i mindre grupper. Grupperna bokar själva in tid och plats för varje tillfälle. De datum som presenteras i programmet är endast förslag. Utöver ovanstående föreslår vi även att individen avsätter lite ”egen tid” efter varje föreläsningstillfälle för att fundera igenom det som behandlats under föreläsningen och förbereda sig inför gruppövningen. 


Våra föreläsare

Jennifer Hässler Wallenborg – föreläsare på SPIRA-programmet

Jennifer Hässler Wallenborg är coach och grundare av det egna företaget JHW Coaching.

Hon har tidigare erfarenheter inom marknadsföring, sponsring och kommunikation men valde att skola om sig efter föräldraledigheten, följa sin dröm och arbeta mer med människor. Idag arbetar hon som coach, föreläsare och utbildare. Hon brinner lika mycket för att inspirera och sprida kraften i coaching som att coacha företag, grupper och enskilda individer till balans, utveckling och önskad förändring.

Jennifer är en av föreläsarna i SPIRA-programmet. Hon är även ansvarig för gruppcoachingen där du som deltagare får möjlighet att fokusera mer på dina individuella behov.

www.jhwcoaching.se
Mejladress: jennifer@jhw.se


Tiina Bruno – föreläsare på SPIRA

Tiina Bruno, grundare av konceptet Föräldrasmarta Företag/Parentsmart Employers, kallas ofta ”normbrytare” för sitt konkreta sätt att resonera och hjälpa individer och företag att dra nytta av sin fulla potential.

Tiina är företagscoach, ledarutvecklare och föreläsare i Sverige och internationellt, med fokus på effektiva metoder för inkluderande ledarskap, framtida kompetensförsörjning och levande företagsvärderingar. I SPIRA-programmet har Tiina fokus på individuella drivkrafter och hur man drar nytta av sin föräldrakompetens på jobbet.

Mejladress: tiina.bruno@parentsmartemployers.com


Barbara Westertaklax_243x243px.jpg

Barbara Westertaklax har en bakgrund som personalchef, utbildad socionom med vidareutbildning som samtalsterapeut inom Kognitiv Beteende Terapi (KBT) samt utbildning inom Neurolinguistic Programming (NLP). Barbara arbetar med rådgivning och coachning av chefer och medarbetare och driver nu sin verksamhet Full Capacity som fokuserar på ett hållbart sliv.

Barbara brinner för yrkesutveckling och ett hållbart yrkesliv, de som vill vidare i sin egen utveckling men kanske inte riktigt vet hur.

Mejladress: barbara@karriarsforvirrad.se


Vi arbetar med NÖHRA och kraftfältsteorin för att skapa personliga karriärplaner

“Inget är så praktiskt som en god teori”

Kurt Lewins kraftfältsteori bygger på att det i varje förändringssituation finns två lägen, ett nuläge och ett önskat läge. Nuläget beskriver hur situationen är idag och önskat läge beskriver hur man vill att det ska vara. Lewin menar vidare att det finns två typer av krafter, drivande och hindrande, som påverkar nuläget. Om de drivande krafterna är starkare än de hindrande kommer nuläget att närma sig det önskade läget. Om däremot de hindrande krafterna är starkare än de drivande kommer nuläget att flyttas längre bort från det önskade läget. Det är således viktigt att hitta vilka orsaker som ligger bakom krafterna för att kunna ändra personen /organisationen och nå det önskade läget. Enligt Lewin är det viktigt att först bearbeta de hindrande krafterna. Ett vanligt fel i förändringssituationer är att man enbart koncentrerar sig på att förstärka de drivande krafterna vilket resulterar i att även de hindrande krafterna förstärks.

Då man använder kraftfältsteorin som analysmetod är det viktigt att identifiera så många hindrande och drivande krafter som möjligt och värdera deras styrkor. Vet man vilka krafter som finns, vilken innebörd de har samt hur starka de är, är det lättare att hitta vilken ordning man skall arbeta med dem.