Kombinera karriär och föräldraskap

Dags att starta en ny vana

För att lyckas skapa en ny vana så finns vissa knep. Nedan har vi listat några tips som vi har samlat ihop från diverse proffs, och som vi dessutom tycker passar för t.ex. ”Nätverksutmaningen”.

1. Sätt upp ett mål

Sätt upp ett konkret, mätbart och realistiskt mål. Ett för högt satt mål kan kännas ouppnåeligt och kan leda till att man lägger ner sitt projekt innan man ens har hunnit kommit igång. Målet med Nätverksutmaningen är t.ex. att ta minst en ny kontakt varje dag under 21 dagar.

2. Fokusera på fördelar med din nya vana
Fråga dig själv varför du vill skapa en ny vana. Vad vill du uppnå? Kanske målbilden är att bli ett nätverksproffs, att hitta en mentor, en affärspartner eller ett nytt jobb.

3. Acceptera att det inte är enkelt.
Acceptera att en förändring ofta kräver ansträngning. Hade det gått av sig självt hade det ju redan hänt. När det känns jobbigt att ringa eller prata med någon okänd så tänk att det jobbiga ofta avtar redan efter 20 sekunder (tips från 4Goods Pepp-bok)

4. Fundera på vad som kan hindra dig från att lyckas och sedan hur du skall minimera eller eliminera dessa hinder. Ett hinder från att nätverka kan vara att du har barn och att många event/mingel sker kvällstid. Har du små barn så brukar det vara tillåtet att ta med dem och de kan dessutom fungera som en bra isbrytare. Annars är lunchen ett utmärkt tillfälle att nätverka med befintliga eller nya kontakter (kolla in våra F-luncher tex)

5. Skapa delmål
Glöm stora förändringar – börja småskaligt. Kanske kan du inspireras av Niklas Delmars inlägg om Det lilla steget kraft (poddavsnitt, hemsidan och föreläsning hos F-gruppen). Bryt upp målet i konkreta, mätbara delmål. Klappa dig själv på axeln varje gång du når ett delmål.

6. Var snäll mot dig själv
Låt inte ett snedsteg eller ett missat delmål bli en anledning att ge upp. ”Jag misslyckades, nu är allt kört, jag kan ju lika gärna lägga ner”. Men tänk i stället så här: ”Okej, i dag gick det inte så bra. Men imorrn har jag en ny chans att närma mig mitt mål.” En dag utan en enda ny kontakt kan ju lätt kompenseras med en eller ett par extra kontakter dagen efter och/eller att förlänga Nätverksutmaningen en dag.

7. Ta lärdom av ”misslyckanden”. Ett misstag är kanske en ledtråd till hur du skulle kunna göra det enklare att lyckas nästa gång och kan istället ses som en chans till utveckling.

8. Fokusera på framstegen, inte snedstegen.

9. Se till så att den nya vanan belönas. Detta gäller inte bara under den tid som den nya vanan förankra utan fortsätt att belöna dig själv när du klarar av att upprätthålla din nya vana!

 

Ovanstående 9 tips kan komma till nytta oavsett vilken ny vana du vill starta i ditt liv. Om du vill testa på direkten så har du ett ypperligt tillfälle att haka på ”Nätverksutmaningen” och skapa en vana av att knyta nya kontakter. Läs mer om utmaningen och följ våra och andras framsteg och utmaningar.

Taggar:mål, nätverksutmaningen, Tips, Vana

Spåra från din sida.

Ylva

With a high engagement level, strong analytic skills and a passion for business development and customer contacts I’ve been driving my career towards marketing and sales roles. After 8 years in different marketing positions in Philips Consumer Lifestyle in the Nordic region I left the consumer electronics business to become Head of the Nordic Marketing organization in Luxottica. Luxottica is the leading producer and distributor of sun and prescription eye wear, with a brand portfolio including Ray-Ban, Oakley, Prada, Armani and Chanel. To further broaden my knowledge base and understanding for different business models and industries I took on a role as commercial manager in a Start-up life science Company, called Cellaviva, in March 2015. I have several years of people management experience, with up to 12 direct reports. I’m leading by example and use my personal engagement and goal orientation to inspire and get commitment from my coworkers. As a member of the Nordic Management Team in Philips and in Luxottica I have been responsible for the overall business strategy, in close cooperation with the sales Director. In my spare time I'm pursuing a dream of mine as I'm running a career network in Stockholm, Gothenburg and Karlstad, and empowering career parents.

Lämna en kommentar

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.
F-Gruppen